Ticker

6/recent/ticker-posts

Azan Maghrib : Cara Azan Solat Fardu Dengan Betul

Azan adalah penting bagi umat islam kerana apabila azan dilaungkan maka umat islam akan tahu bahawa apabila mendangar azan bererti telah masuk solat fardhu yang wajib ditunaikan oleh seluruh umat islam di dunia. Azan berkumandang sebanyak lima kali sehari iaitu bermula Azan Solat Subuh, azan Solat Zohor, Azan Solat Asar, Azan Solat Maghrib dan Azan Solat Isyak.

Azan maghrib ialah lafaz azan yang berkumandang pada terbenam matahari. Apabila azan maghrib berkumandang maka telah maksud waktu solat maghrib bagi kawasan yang berkumandang maka Solat yang perlu dilakukan selepas Azan Maghrib ialah solat maghrib.


Azan Maghrib

Definisi Azan

Azan bermaksud satu perkataan yang khusus bagi umat islam yang berkemundang setiap kali masuk waktu solat fardhu dimana ia sebagai isyarat kepada umat islam untuk berkumpul menunaikan solat fardhu.

Kalimah Azan Yang Betul

Berikut merupakan lafaz azan yang betul yang di laungkan apabila maksud waktu solat. Namun bagi azan solat subuh ada pertambahan lafaz daripada azan zohor, azan asar, azan maghrib dan azan isyak.


Azan Maghrib


Cara Memjawab Seruan Azan

Sebagai orang Islam kita disunatkan membalas seruan azan yang berkumandang dengan lafaz mengulangi bilal laungkan secara perlahan - lahan kecuali pada kalimah ini kita perlu membalas seperti berikut :

Azan Maghrib


Lafaz Doa Selepas Azan

Umat Islam disunatkan membaca doa selepas azan selepas azan berkumandang. Doa ini mendoakan kesejahteraan Nabi junjungan kita iaitu Nabi Muhammad SAW

Azan

Hukum Memjawab Seruan Azan

Hukum menjawab membalas seruan azan merupakan sunat Muakkad iaitu sunat yang dituntut untuk dilakukan. Selain itu, ketika azan berkumandang umat islam dianjurkan untuk memberhentikan segala aktiviti bagi menghormati waktu azan dan menjawab seruan azan ketikan azan berkumandang.


Selan itu baca ini :



Catat Ulasan

0 Ulasan