Ticker

6/recent/ticker-posts

5 Doa Selepas Solat Yang Ringkas Boleh Amalkan

Umat Islam dituntut untuk berdoa kepada Allah swt untuk mendapatkan kebaikan daripada Allah swt. Maka selepas Solat fardhu umat islam dituntut untuk berdoa kepada Allah kerana Allah swt berfirman berdoalah kamu kepadaku, nescaya akan ku perkenankan doa permohonanmu manakala orang - orang yang sombong serta takbur dan tidak berdoa kepadaku akan ia masuk ke dalam neraka jahanam dalam keadaan hina.

Selain itu, Umat islam juga dituntut untuk memahami maksud doa selepas solat. Doa selepas solat boleh dibaca samaada dalam bahasa arab atau dalam bahasa rumi. Terdapat banyak doa selepas solat yang ringkas dan mudah difahami yang boleh diamalkan oleh seseorang selepas solat fardhu. Sebagai umat islam, kita dituntut untuk berdoa kepada Allah swt selepas solat atau bila - bila masa sahaja. Doa merupakan ubat yang paling bermanfaat kepada umat islam dan doa juga merupakan senjata bagi umat islam.

Baca Juga : Bacaan-surah-al-fatihah-dengan-betul.html
Telegram : https://himpunan doa


Doa Selepas Solat

Pengertian Doa

Doa merupakan permohonan hamba kepada Tuhannya dengan mengharapkan pertolongan-nya dan bantuan daripada-nya.

Allah swt berfirman : 

doa selepas solat


Hukum Berdoa Selepas Solat Fardhu

Berdoa selepas solat fardhu hukumnya adalah sunat manakala berdoa secara berjemaah selepas solat fardhu hukumnya harus. Maka tiada masalah bagi umat islam samaada ingin berdoa secara bersendirian ataupun berjemaah selepas solat fardhu bersama imam.

Kelebihan Berdoa Selepas Solat

1) Mendekatkan diri kita dengan Allah swt

  • Berdoa selepas solat merupakan cara untuk kita berkomunikasi dengan Allah dan mendekatkan diri kita kepada-Nya. Berdoa juga boleh dilakukan untuk melahirkan rasa syukur, memohon ampun dan meminta petunjuk daripada Allah.
2) Memperkuatka ikatan dengan Allah
  • Berdoa selepas solat sebenarnya membantu seseorang itu memperkuatkan ikatn spiritual dengan Allah dan dengan berdoa selepas solat mengingatkan kita akan keesaan Allah.
3) Mampu menigkatkan tahap kesabaran dan ketenangan seseorang
  • Berdoa selepas solat mampu medidik seseorang itu akan kesabaran dalam memohon doa dan ketenangan ketiaka berdoa kepada Allah.
4) Meningkatkan keimanan dan kepercayaan seseorang
  • Doa selepas solat membantu seseorang meningkatkan keimanan dan kepercayaan kepada Allah kerana dalam berdoa kita yakin bahawa Allah mendangar dan mengabulkan doa kita.

Wirid Selepas Solat


Selepas melakukan solat fardhu, disunatkan seseorang melakukan wirid. Berikut merupakan wirid - wirid yang dibaca selepas solat fardhu :

1) Mulakan wirid selepas solat dengan beristighfar sebanyak tiga kali 

istighfar

Maksudnya : Aku memohon keampunan kepada Allah yang maha agong, Tiada Tuhan selain Allah yang hidup dan maha berdiri sendiri dan aku bertaubat kepada-Mu


2) Lafaz Tauhid sebanyak Tiga Kali

Lafaz tauhid



3) membaca ayat kursi

ayat kursi

4) Bacaan Tasbih, Tahmid dan Takbir sebanyak 33 kali

Tasbih, Tasmik dan Takbir


Doa Selepas Solat


Terdapat banyak doa selepas solat yang boleh diamalkan selepas solat fardhu. antaranya adalah seperti doa - doa dibawah :

1) Doa Selapas Solat 

doa selepas solat


2) Doa Selepas Solat

doa selepas solat

3) Doa Selepas Solat

Doa Selepas Solat


4) Doa Selepas Solat

doa selepas solat

5) Doa Selepas Solat

doa selepas solat

Kesimpulan

Doa ini meliputi pelbagai kebaikan di dunia dan menjauhkan kita dari segala kejahatan. Doa juga mencakupi permintaan yang bersifat duniawi seperti kesihatan, rumah yang luas, isteri yang cantik, rezeki yang melimpah, ilmu yang bermanfaat, amal soleh, kenderaan yang baik, pujian dan sebagainya. Berdoa kebaikan di akhirat mencakupi masuk ke dalam syurga manakala doa keselamatan dari api neraka pula bererti kemudahan dari pelbagai faktor penyebab di dunia iaitu berupa perlindungan daripada segala dosa dan larangan serta terhindar daripada pelbagai syubhat dan perkara haram. sama - samalah kita berdoa selepas solat nescaya Allah perkenankan doa kita.

Baca juga artikal berkaitan :

Catat Ulasan

0 Ulasan